Use this URL to cite or link to this record in EThOS: http://ethos.bl.uk/OrderDetails.do?uin=uk.bl.ethos.570094
Title: Television news in Saudi Arabia
Author: Barayan, Mohammed Rayan
Awarding Body: University of Leeds
Current Institution: University of Leeds
Date of Award: 2002
Availability of Full Text:
Access through EThOS:
Access through Institution:
Abstract:
During the 1970s and 1980s, many viewers in both developed and developing countries found themselves able to receive new television channels, whether from near neighbours or via satellite from further a field. The public service broadcasters have inevitably been affected by the arrival and the activities of the new private-sector media. The arrival of the private channels played a role in many things in our life as people, and brought many problems to the governments especially in Asia and the Arab World. This study illuminates the various issues involved in this problem, focusing especially on the U.K. [BBC], Asia [China & India], and the Arab world [Saudi Arabia]. The quality of the news service on Saudi Television has been characterised by poor quality and has failed to satisfy Saudi viewers as indicated by some of the previous studies carried out during the years 1982, 1983, and 1987. At that time satellite broadcasting was still at its embryonic stage and Saudi viewers had no alternative available to them but since 1991 they started to receive broadcasts from a number of Arab and non-Arab satellite channels and this has increased the choices available to them. With the appearance of specialised satellite news channels the demand for stronger television news service became even more important, both at the official and national levels, in order to follow up what goes on in the world. The researcher conducted fieldwork study in Saudi Arabia, Qatar and London during the period from 15/01/2000 to 15/3/2000. This study of seven chapters is divided into four parts. The first part explores the views and impression of Saudi viewers about the quality of the news service of channel one of Saudi television and the three satellite channels under the study [Al-Jazeera, MBC, ANN], For this reason, the researcher interviewed eight groups of 48 persons [male & female] from the Saudi audience [(1) academics (2) officials) males (3) academics (4) doctors) females (5) King Saud University students (6) Imam Bin Saud University students (7) farmers and sales merchants (8) unemployed and uneducated) males]. The second part ascertains the news agenda and type of production in each of the four stations. A content analysis of a total of 497 news stories or the total production of the four stations in the week 12/2/2000 and ending 18/2/2000 was undertaken. The third part deals with the news department itself on the four stations, and how they work from the organisation, management, strategy and the employees. For this reason, the researcher interviewed the news makers [twenty persons]. The final part in this study was how can Saudi Television compete with satellite channels, for this reason, the researcher put forward some suggestions in the hope that may contribute to the development of the Saudi media work in general and television news service in particular [chapter 7]. What was found about the Saudi viewers is that they are dissatisfied with the Saudi Television news and they prefer the news service of the other channels under study. And we found the causes of the prevailing shortages and weaknesses in Saudi Television news service [Channel One] into factors related to: 1. - Elements and stages of news service production in Saudi television. 2. -News service management. 3. - Employees of news service sector.
Supervisor: Brown, Robin Sponsor: Not available
Qualification Name: Thesis (Ph.D.) Qualification Level: Doctoral
EThOS ID: uk.bl.ethos.570094  DOI: Not available
Share: